احمد خرم وزير راه و ترابري دومين كابينه سيد محمد خاتمي اكنون در آستانه استيضاح قرار دارد. اين عضو 53 ساله دولت فردا به مجلس شوراي اسلامي مي‌رود تا در قالب جواب و دفاعيه چند ساعته عملكرد دوران وزارتش را تشريح كرده و به ابهامات درباره وضعيت خود و مجموعه‌اش پاسخ گويد.

آن چه از اخبار و اطلاعات منتشره در مورد استيضاح احمدخرم برمي‌آيد اين است كه در روز استيضاح هم وزير و هم امضاكنندگان نامه استيضاح وي حرفهاي گفتني و شنيدني براي گفتن در مورد اين وزير اصفهاني كابينه دارند.
احمد خرم در سال 1329 در اصفهان به دنيا آمد. پدرش كارگر شركت نفت بود. وي دوران تحصيل را در مدرسه قدسيه اين شهر گذراند. محل زندگي او كوي كارگران بود و از همان ايام تحصيل در مجالس و محافل مذهبي شركت مي‌كرد.
در مقطع كنكور بار اول در رشته اقتصاد دانشگاه تهران پذيرفته شد و مدت يكسال نيز به فراگيري اين رشته تحصيلي پرداخت اما در سال 49 مجدداً در امتحان كنكور شركت كرد و اين بار به دانشكده فني دانشگاه تبريز راه يافت. استدلال او براي تغيير رشته اين بود كه رشته فني به علت ماهيت و فضاي تخصصي آن، كمتر پذيراي دختران است و به همين خاطر اين اميد وجود داشت كه قبول شدگان اين رشته به خصوص نيروهاي مذهبي در محل تحصيل خود به ندرت شاهد حضور دانشجوياني باشند كه به مسايل شرعي و حجاب اسلامي توجهي نشان نمي‌دهند.
خرم در دانشگاه تبريز در رشته راه و ساختمان ادامه تحصيل داد. اما دوران فراگيري دروس دانشگاهي توسط او برخلاف ديگر دانشجويان بيش از ده سال به طول انجاميد. وي در سال 53 دستگير و با درجه سرباز صفر به پادگان جهت گذراندن دوران سربازي اعزام شد. چهار ماه را در عجب شير بود و 20ماه را نيز در مركز 05 كرمان گذراند.
بعد از اتمام دوره سربازي وي به دانشگاه تبريز بازگشت اما از ثبت نام مجدد او خوداري كردند اما با اعتصابي كه توسط دانشجويان صورت گرفت، مسئولين دانشگاه مجبور به پذيرش دوباره او شدند.
خرم در دوران تحصيل به منظور حضور منسجم تر در فعاليتهاي سياسي عضو گروهي مخفيانه در دانشگاه شد. از سويي ديگر روابط خود با ساير دانشجويان مبارز بيشتر كرد. از جمله نيروهاي مذهبي كه در دانشگاه تبريز به همراه خرم موثر در عرصه سياسي داشتند عبارت از آيت اللهي ( وزير سابق معادن و فلزات)، عبدالعلي زاده، ميرولد ( رييس ديوان محاسبات)، شهيد مهدي باكري، شهيد سليمي، شهيد آل‌اسحاق، علي قيامتيون، حسين علايي ( رييس سابق ستاد مشترك سپاه پاسداران)، كياني (مدير عامل صاصد)، عطايي ( استاندار سابق آذربايجان غربي)، مفيدي ( استاندار سابق خراسان و مازندران)، صوفي ( استاندار بوشهر و كهكيلويه و بوير احمد)، مهر عليزاده، اكبرزاده(معاون عمراني استانداري خراسان) و ... بودند.
از جمله اقدامات مهم نيروهاي مذهبي دانشكده فني، ترغيب علما به خصوص آيت‌الله قاضي طباطبايي براي اعلام مراسم چهلم شهداي قم و حادثه مدرسه فيضيه بود كه به قيام 29 بهمن تبريز انجاميد.
خرم در روزهاي آخر نهضت اسلامي مردمي ايران كه به پيروزي انقلاب منتهي شد به تهران آمد و در حمله به پادگانها نيز دست داشت. در روز اول اسفند دوباره به تبريز آمد و در يكي از پادگانهاي نظامي مشغول فعاليت شد.
احمد خرم در خرداد 58 به تهران آمد و به همراه تني چند از دوستانش اولين احكام سپاه پاسداران آذربايجان شرقي را گرفت. در همين موقع شنيد كه ابراهيم يزدي به برخي از نيروهاي نهضت آزادي به عنوان عناصر سپاه پاسداران انقلاب اسلامي حكم داده است. اين عده كاخ جوانان سابق را محل استقرار خود قرار داده بودند. خرم بعد از دريافت حكم به همراه 30 نفر نيروهاي انقلابي تبريز به محل مورد نظر حمله كرده و آنجا را به تصرف خود در آوردند.
وزير راه و ترابري كابينه خاتمي در دوران شورش حزب خلق مسلمان در آذربايجان در اطلاعات سپاه پاسداران تبريز مشغول فعاليت بود.
خرم قبل از تصدي وزارت راه و ترابري در مسئوليت هاي مختلف به انجام وظيفه پرداخت. از جمله این سمت ها عبارت از عضو شوراي فرماندهي سپاه آذربايجان شرقي، عضو شوراي نظارت و ارزيابي دانشگاهها و دبير شوراي ستاد انقلاب فرهنگي، معاون عمراني استاندار هرمزگان، معاون سياسي استاندار بوشهر، استاندار هرمزگان، استاندار همدان، استاندار خوزستان، معاون هماهنگي امور عمراني وزارت كشور و ... بودند.
احمد خرم از دوره فعاليت در استانداري همدان و سپس استانداري هرمزگان به نگاه متفاوتي در برنامه‌ها و فعاليتهاي خود دست يافت و برخلاف گذشته مسائلي چون اعتقاد به كارشناسان داخلي و مراقبت هاي مالي بر مديران را كمرنگ كرد.
اين نگاه در دوره سه ساله وزارت وي تشديد شد و وي در اين دوره برخي از مديران ضعيف و بدسابقه عرصه حمل و نقل را در بعضي از مسندهاي اين وزارت خانه منصوب كرد و عملا زمينه بسياري از تخلفات فراهم شد.
اين وضعيت تا جايي بود كه ركورد بي سابقه سفرهاي بدون ضابطه خارجي در ميان مديران دولتي در كل كشور به ریيس دفتر وي اختصاص يافت.
مدير كل دفتر وزارتي وزير راه و ترابري تنها از 19 اسفندماه سال 80 الي 25 مردادماه سال 83 بيش از 134 پرواز رفت و برگشت براي سفرهاي خارجي (67 سفر خارجي - ماهانه 2 سفر) داشته است كه در ميان مديران دولتي ركورد بي سابقه‌اي تلقي مي شود.
از جمله تخلفات مطروحه واريز يك درصد بودجه پروژه‌هاي عمراني كشور به حساب مديران وزارت راه و ترابري بود.
اين يك تا دو درصد مديريتي فقط براي سال جاري 120 ميليارد ريال و در طول يك برنامه پنج ساله 600 ميليارد ريال بود كه به حساب شخصي برخي مديران وزارت راه و ترابري واريز مي‌گرديد.
جالب آن كه اين اقدام با مخالفت ریيس جمهوري روبرو شده و وي طي نامه‌اي به احمد خرم خواستار بازگرداندن يك درصد بودجه پروژه‌هاي عمراني كشور كه به حساب مديران وزارت راه و ترابري واريز مي‌شد، شده بود.
در نامه رئيس جمهوري آمده بود: جناب آقاي خرم، سريعاً اقدام و نظر سازمان مديريت و برنامه ريزي كه هم قانوني است و هم به مصلحت، عملي شود.
همچنين در برخي مناقصه‌ها و مزايده نيز وزارت راه و ترابري در دوره خرم ركوردهاي مختلفي را برجاي گذاشت كه صرف حدود دو ميليارد تومان براي سه ساعت مراسم افتتاح فرودگاه نيمه تكميل امام خميني از آن جمله بود. به اعتقاد برخي نمايندگان وي علاوه بر اين با به كارگيري برخي مديران محكوم دستگاه هاي دولتي در سال هاي گذشته، مجموعه مديريتي اين وزارت خانه را به مركز تجمع برخي مديران متخلف ديگر سازمان ها تبديل كرد.
خرم در اين دوره همچنين با دوري از ديدگاه هاي اوليه خود، يكي از كم تحرك ترين دوران فعاليت وزارت راه را رقم زد و به عنوان مثال در دوره وي حجم بودجه هاي تخصيصي مصرف شده در وزارت راه بالغ بر 56 درصد كل بودجه تخصيصي دولت بود كه يكي از كمترين مبالغ دوره فعاليت وزارت خانه را شامل مي‌گرديد.

 منبع: خبرگزاری فارس